torstai 13. elokuuta 2015

SUOMI. RAKAS KOTIMAA.  NÄHTÄVYYDET.

MAKAILUKOHTEET.

SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI

KÄY TUSTUMASSA JA TUTKIMASSA. Netissä ja Paikanpäällä.

VESISTÖT. JOET. RAKENNUKSET. HISTORIA.

PUISTOT. KAUPUNKI. LUONTO. Ainutlaatuinen kasvisto ja eläimet.

2/3.

PORVOO. PORVOONJOKI.

Minun ottamia kuvia Porvoosta, Linja-autosta otettuja.

LINJA-AUTOASEMALTA NÄKYMÄÄ KAUPUNGILLE.

Minä&MATKUSTUS. LINJA-AUTOT/BUSSIT.

Matkustin siis bussilla Helsingistä Porvooseen ja olin perillä määränpäässäni iltapäivällä. Usean tunnin matkustamisen, junan ja bussin avulla pääsin Onnellisesti perille. Bussit kulkevat säännöllisesti, toiminta ok ja vievät varmasti perille. Käytän bussejä säännöllisesti, joten tuttua matkustamista minulle.

PERILLÄ PORVOOSSA.

ENSIKSI piti etsi jostain Kiva kahvila. Pitää syödä jotain ja tankata energiaa, että jaksaa katsella kaupunkia ja matkustella. Kiertelin ja katselin silmiini ei osunut kahvilaa, vain ruokapaikkoja jne. Reippaana kysyin torinreunalla olevilta ihmisiltä neuvoja ja sainkin tarvitsemani tiedot. Kiitos kivoille ihmisille, jotka auttavat ja neuvovat ulkopaikkakuntalaisia ja meitä turisteja. Niin minäkin autan ja neuvon omalla kotiseudullani mielelläni.

Kiva ja viihtyisä KAHVILA lähellä Linja-autoasemaa, sivukadulla. Itse tehdyt leivonnaiset ja suolapalat. Minä valitsin lohi-kannamunaleivän. Hyvää ja maistui. Kahviakin join 2 kupillista. Nyt taas jaksaa jatkaa matkaa. Katselin kaupunkia, kiertelin ja menin puistoon odottamaan sukulaistani, kun hän pääsi töistä.

PORVOON TORI JA LINJA-AUTOASEMA.

PORVOO

On perustettu, myönnetty kaupunginoikeudet 1380. Porvoo on Suomen toiseksi vanhin kaupunki. Porvoossa on vanhakaupunginosa ja uudempi myöhemmin rakennettu keskusta.

Porvoonjoen ylittää kaksi siltaa ja yksi kävelysilta, joka on nyt remontissa. Ensimmäinen tieto sillasta on 1421. Porvoo on palanut useammn kerran historiansa aikana.

Suomen Kansallisrunoilja Johan Ludvig Runeberg asui kaupungissa 1837 - . Koti toimii nykyisin museona.

Porvoo on kaksikielinen kaupunki, Äidinkielenä suomalaisia on n. 65 % ja ruotsinkielisiä 35 %.

KÄVELYÄ KESKUSTASSA JA KAUPUNGILLA.

JOKIRANTAA. Kaunis. Viehättävä. Luontoa ja vettä. Tykkään&Viihdyn.

KESKUSTA PUISTO. KAUNIS, ihana ja viihtyisä.

Löytyi ihan läheltä keskustaa ja jokirantaa. Istuskelin siellä ja nautin puutarhan ja kaupungin viihtyisyydestä. Puistossa on J.H. Runebergin patsas. Ihania istutuksia ympäri kaupunkia ja siististi hoidettua ympäristöä, missä liikuin.

MATKOILLA MINULLA ON TAPANA....

ETSIÄ ja Ottaa Kaupungin KARTTA ko. kaupungista, jossa vierailen.
Porvoosta, ei ollut paljon informaatiota tai kuvia ko. esitteessä. Kartasta katsomalla saa yleiskuvan kaupungista ja palveluista. Toiset käyttävät kännykkää ja nettiä. Minä tykkään perinteisistä kartoista ja paperi esitteistä. Maku asia. HYMY.

Ihana ja viihtyisä kaupunki, etenkin jokirannan ja vanhan kaupungin seutu.

Kivat KYLTIT kaupungilla.

NAUTIN KIVASTA SEURASTA JA VIIHTYISÄSTÄ KAUPUNGISTA. OTIN KIVOJA KUVIA. TEIN HYVIÄ KIRPPISLÖYTÖJÄ.

KIEHTOVAT KIRPPIKSET. TUTUSTUIN 2 ISOON. KIRPPISLÖYTÄJÄ.

Hienoja, isoja Kirppiksiä ja mahtavan laajat valikoimat erilaista vanhaa tavaraaa, esineitä, huonekaluja jne. Varmsti tulen vielä vierailemaan uudestaan. Ihana ja tykkään katsella, tutustu ja tutkia vanhoja tavaroita. Myös Antikki ja huonekalut kiinnostavat.

Muista ja Arvosta SUKULAISIA. Ole kiinnostunut ja  Pidä yhteyttä, vaikka harvemminkin, suku on tärkeä ihmiselle, perheen jälkeen.

Minun lapsuudessani pidettiin enemmän yhteyttä tuttava perheiden ja sukulaisten kesken. Haikeana muistelen monia mukavia muistoja ja tapahtumia vuosikymmenien aikana. Perheen kanssa, tehtiin ennalta sopimaattomia vierailuja ja vierailtiin ja pidettiin yhteyttä säännöllisesti, puolin ja toisin. Minusta oli mukavaa tavata sukulaisia, puhailla ja vierailla sukulaisilla ja etenkin lähellä oman ikäisiä sukulaisia, serkkuja. Minun äidin puolelta on iso ja laaja suku, sisaruksia äidilläni oli 6, joista on elossa vain kaksi 2015. Sisaruksilla on taas omaa perhettä ja lapsia, joten serkkuja ja pikkuserkkuja on.

Etenkin äitin sisko eli täti ja hänen perheensä, serkut 4, joista 3 samaa ikäluokaa ovat tulleet tutuiksi. Toinenkin äitini sisko täti ja hänen miehensä, kävivät ahkeraan kylässä ja me heillä, mutta heidän lapsensa olivat paljon vanhempia, joten jäivät etäisimmiksi.

Porvoo on minulle Rakas&Tuttu kaupunki Lapsuudesta asti, monenlaista puuhaa, tekemistä ja keksittiin kun oltiin ja vietettiin aikaa yhdessä. Perheet ja me lapset keskenämme. Käytiin mm. uimarannoilla, elokuvissa, huvipustoissa, messuilla, kaupungilla ja kaupoilla, pelaamassa tennistä, ratsastamassa jne.

Yhteinen tekeminen ja samanlaiset  harrastukset, kiinnostuksen kohteet ovat yhdistävä tekijä. Pidän edelleen yhteyttä sukulaisiini ja tiedotamme toisillemme Elämän taphtumista jne.  Ystävyys ja yhteys säilyy, vaikka harvemminkin pidettäisi yhteyttä. Ihanaa. NAUTIN. Tykkään eriliaisista sukulaisistani, porukkaan mahtuu monenlaista ja ikäistä lapsista, nuoriin ja vanhuksiin 87 vuotiaat ovat vanhimmat, tällä hetkellä. Minua aina kiinnostaa saada tietää, mitä sukulaisille kuuluu ja miten elämä sujuu.

Olen PERHE IHMINEN JA SUKURAKAS.

TULIASEKSI VEIN Leipomaani MUSTIKKA-PIIMÄPIIRAKKAA

Minusta pidettiin hyvää huolta vierailuni aikana, ruokaa ja juomaa riitti. Erinomasta kahvia vanhalla keittimellä? En ole aiemmin tutustunut.

MINÄ&MATKUSTUS. TULIAISET.

Minä vien aina tuliaisia, kun menen kyläilemään ja vierailulle. Sama kun tulen kotiin matkalta, tuon tuliaisia. Vanha perinne, jota arvostan ja haluan säilyttää. HYMY. Vein tuliaisina, omatekemää kahvipullaa, mustikkapiirakkaa ja ostin lisäksi kauniit kynttilät.
Söimme, juttelimme ja Illalla nautimme hienossa ja nätissä laatikossa olevaa hyvän makuista viiniä. Emme olleet tavanneet pitkään aikaan, joten juteltavaa riitti. Yhteisistä muistoista ja Menneisyydestä, viimekerrasta, nykyisyydestä ja siirtyen tulevaan....Sukulaisilla vierailua. Ihanaa kun on läheisiä sukulaisia ja yhteys on vielä säilynyt. Olemme sukulaisieluja, samanhenkisiä ja Jutut eivät lopu, kun harvoin tapaamme. HYMY.